FIND MARKEDETS BEDSTE OG MEST UVILDIGE RÅD TIL VALG AF MOBILSELSKAB

Vi har gode råd uanset din situation

Nedenfor har vi samlet en række spørgsmål og svar som vi ser mange forbrugere ofte har, når man står i situationen at skulle skifte mobilselskab. Svarene har til formål at rådgive og guide dig bedst muligt i forbindelse med dit givene spørgsmål og/eller problem.

KAN MAN BRUGE SIN MOBIL NÅR MAN SKIFTER MOBILSELSKAB?

– Ja. Man skal bare huske at skifte simkortet, den dag abonnementet hos det nye mobilselskab træder i kraft. Opsigelsen af abonnementet hos en’s gamle mobilselskab sørger det nye mobilselskab i næsten alle tilfælde automatisk for og sender det nye simkort med posten eller udleverer det i butikken, hvis man har købt det fysisk. Men simkortet er som nævnt først aktivt på dagen, hvor det nye abonnement starter.

HVORDAN OPSIGER MAN SIT MOBILABONNEMENT?

Your Content Goes Here

– Opsigelse af abonnement sker ved, at du kontakter dit nye mobilselskab. De kan ofte gøre det for dig helt automatisk.

KAN MAN BRUGE SIN MOBIL MENS MAN VENTER PÅ SIT NYE SIMKORT?

– Ja. Der er altid en opsigelsesperiode, og i denne periode, kan man benytte abonnementet hos det gamle mobilselskab, som man plejer, indtil dagen hvor abonnementet hos det nye mobilselskab træder i kraft. Her skal man blot huske at bytte det gamle simkort ud med nye.

KAN MAN BEHOLDE SIT GAMLE NUMMER NÅR MAN SKIFTER MOBILSELSKAB?

– Ja, det er ikke noget problem. Telefonnummeret er ikke afhængig af, hvilket mobilskab, man har. Man skal kontakte sit nye mobilselskab, og dette mobilselskab vil herefter (som de lovpligtigt skal) overflytte nummeret for dig. Man skal dog ikke opsige hos det gamle mobilselskab først, da det herefter ikke er muligt at få overflyttet det gamle nummer. Er uheldet ude, kan man dog i nogle tilfælde alligevel få nummeret overflyttet ved at kontakte sit gamle mobilselskab.

KAN MAN SKIFTE MOBILABONNEMENT SELVOM BINDINGSPERIODEN IKKE ER SLUT PÅ ENS NUVÆRENDE MOBILABONNEMENT?

– En bindingsperiode har retskraft, og man er derfor bundet af mobil selskabets abonnement, indtil perioden er udløbet. En del mobilselskaber har ingen bindingsperioder på deres abonnementer. Hos dem der har, må bindingsperioden være på maks 6 måneder, og nogle gange kan man betale sig ud af en bindingsperiode ved at betale restbeløbet for bindingsperioden.

Der er også en opsigelsesperiode, som typisk er på maks 30 dage, eller måneden ud. Hos nogle selskaber også den efterfølgende måned.

Du kan altid benytte dig af fortrydelsesretten, som gælder i 14 dage, hvis abonnementet er købt via nettet.

HVORDAN ÆNDRER MAN SIT MOBILABONNEMENT HOS SIT NUVÆRENDE MOBILSELSKAB?

– Man kan enten ringe til kundeservice eller ofte ændre det forholdsvis let via mobilselskabets hjemmeside.

HVORDAN FINDER JEG MIN MOBIL SOM ER STJÅLET ELLER MISTET?

Har man en IPhone, kan man bruge iCloud. Man kan enten logge ind på icloud.com/find og finde mobilen på et kort. Eller man kan bruge appen “find”.

På en Android-telefon kan man lokalisere enheden vha. “Administrer enheder”. Dette fungerer via en’s Google-konto og kræver, at man logger på med den samme Google-konto via en browser, som der er på en’s mobiltelefon. Her kan man bl.a. også låse enheden eller slette data fra den. Man kan også prøve appen “find min enhed”.

Desuden kan man installere en universel sporingsenhed til smartphones, der kan bruges på såvel Iphone- som Android-enheder. Det kunne f.eks. være den gratis app “Prey”, som synkroniseres med en’s mobil. Herefter skal man blot kunne logge på sin Prey-konto via en browser fra fx tablet eller computer, og så kan man spore mobiltelefonen.

HVAD GØR JEG HVIS MIN MOBIL ER BLEVET STJÅLET ELLER MISTET?

Det første og mest åbenlyse, man kan gøre er at spærre simkortet. Dette gøres ved at ringe til ens mobilselskab, som kan kontaktes hele døgnet, eller man kan henvende sig i en fysisk butik, hvis der er sådan en. Herefter kan ingen bruge abonnementet. Man betaler dog stadig for abonnementet og kan genoptage brugen af det, når man får tilsendt et nyt SIM-kort.

Man kan også få spærret selve telefonen. Dette gøres ved, at man på forhånd har styr på telefonens unikke IMEI-kode, som er et serienummer på 15 cifre. Nummeret står ofte i købs- fakturaen eller -æsken. For at lave en IMI-spærring, skal man kontakte politiet på 114, hvorefter de sørger for at telefonen hverken kan bruges i Danmark eller i udlandet. Heller ikke med et nyt SIM-kort. Det bliver nemlig registreret i det internationale CEIR-register.

Samtidig er det en god ide, hvis der er tale om et tyveri, at anmelde tyveriet til politiet, enten via 112, hvis gerningsmanden er i nærheden eller lige er flygtet, og ellers via telfonnr. 114. Har man forsikring på telefonen, skal tyveriet også anmeldes til forsikringsselskabet, ligeså vel som hvis den er mistet. Derudover bør man ændre samtlige adgangskoder til alle tjenester og app’s, som fx Facebook og Spotify. Gerne i “Inkognito” – tilstand (privat browser tilstand), hvis der er adgangskoder, man kan ændre via en browser på sin smartphone eller computer.

KAN MAN DELE SIT MOBILABONNEMENT MED SIN IPAD/TABLET?

– Det er umiddelbart ikke muligt at dele et mobilabonnement. Men man kan via “internetdeling” på sin telefon dele sin mobile data via bluetooth på mobilen med andre enheder, f.eks. en tablet.

HVOR OG HVORDAN KAN JEG FÅ ET NYT SIMKORT SOM PASSER TIL MIN NYE MOBIL?

De fleste simkort bliver i dag leveret som “tryk-ud” – kort med flere størrelser, hvor man kan trykke den størrelse ud, der passer til ens mobil.

HVILKE MOBILSELSKABER BRUGER HVILKE MOBILNETVÆRK (HVEM EJER HVEM)?

– Telemasterne i dk er inddelt i tre forskellige netværk, som er følgende:

“Yousee” (tidligere TDC)

‘TT’ (fusion af Telenor og Telia)

Mobilselskaber der bruger TT’s netværk:

WAOO

CallMe

DLG

Evercall

One Mobil

Telenor

Telenordic

Greenspeak

GreenTel

Lebara

Mini Tel

Nanomobil

CBB Mobil

OK Mobil

Telia

Mobilselskaber der bruger 3’s netværk:

3

OiSTER

Zenji

Mobilselskaber der bruget Yousee’s netværk:

Coop Mobil

Nettalk

Dansk Net

Fullrate

TDC

Happi Mobil

Wupti Mobil

Homemobil

Lokaltelefonen

Teleplus

Telmore

Unotel

ViMobil

YouSee Mobil

HVORDAN FINDER MAN UD AF HVOR MEGET TALETID OG DATA MAN HAR BRUG FOR?

– Man kan prøve at undersøge sit forbrug i en’s nuværende mobilselskab over fx 1 eller 2 måneder. Dette er ofte opgjort, når man logger ind med sin bruger, på mobilselskabets hjemmeside eller via deres app (hvis de har sådan en). Alternativt kan man altid ringe til kundeservice hos mobilselskabet og få det oplyst.

Med Billige Mobilselskaber.dk finder du det mest optimale mobilselskab til dine behov

Listet i en let og overskuelig facon

SE VORES SAMMENLIGNING HER